Σεπ 11

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΓΙΑ ΜΕΤΑΤΑΞΕΙΣ

ΠΟΠΟΚΠ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ                              Αθήνα, 5-9-2019

ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ                                      

Πανεπιστημίου 67 105 64 Αθήνα

Τηλ- Fax: 2103313732

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Όπως είναι γνωστό με το άρθρο 8 του ν. 4354/2015 αποσυνδέθηκε ο μισθός από τον βαθμό ενώ με το άρθρο 9 του ιδίου νόμου ορίζονται τα μισθολογικά κλιμάκια και η κατάταξη των δημοσίων υπαλλήλων σε αυτά, ανάλογα με την κατηγορία (ΠΕ, ΤΕ & ΔΕ). Ωστόσο, καθώς στον ως άνω νόμο δεν γινόταν σαφής αναφορά σχετικά με την κατάταξη των υπαλλήλων που μετατάσσονται σε ανώτερη κατηγορία λόγω απόκτησης του αντίστοιχου τυπικού προσόντος, έγινε προσπάθεια αρχικά να καλυφθεί το κενό με την αριθμ. 2/88138/ΔΕΠ/10-11-2016 εγκύκλιο του Γ.Λ.Κ. παρέχοντας διευκρινίσεις και συγκεκριμένο παράδειγμα στην κατεύθυνση της αναγνώρισης του συνόλου της προϋπηρεσίας του μετατασσόμενου υπαλλήλου. Καθώς η ανωτέρω εγκύκλιος δεν θεωρήθηκε αρκετή για την επίλυση του θέματος ψηφίστηκε ο ν. 4569/11-10-2018, που στο άρθρο 44 προέβλεψε την αναγνώριση στην ανώτερη κατηγορία, του συνόλου της προϋπηρεσίας που διανύθηκε στην κατώτερη, με ισχύ της διάταξης από 1-1-2016, σύμφωνα με το άρθρο 63 του ν. 4587/24-12-2018. Σε εφαρμογή αυτών των διατάξεων πραγματοποιήθηκαν πολλές κατατάξεις μετατασσόμενων υπαλλήλων τόσο στον ΕΦΚΑ , όσο και στο υπόλοιπο Δημόσιο.

Ωστόσο, με έκπληξη ενημερωθήκαμε για την κατάταξη, εντός του Αυγούστου, πολλών μεταταχθέντων υπαλλήλων σε ανώτερη κατηγορία, χωρίς την αναγνώριση της προβλεπόμενης από τον νόμο προϋπηρεσίας, σε εφαρμογή της αριθμ. 151 πράξης κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί Χ.Ε. πληρωμής συγκεκριμένης υπόθεσης μετάταξης υπαλλήλου, που είχε αρνηθεί να θεωρήσει η αρμόδια επίτροπος του ΕΦΚΑ στις 5-12-2018, πριν την κατάργηση του προληπτικού ελέγχου. Επιπλέον ενημερωθήκαμε ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΦΚΑ έχουν λάβει οδηγία να επανακατατάξουν και όσους υπαλλήλους είχε προχωρήσει η κατάταξη και πληρωμή τους από τις αρχές του 2019. Για όσα διαλαμβάνονται στην αναφερθείσα πράξη του κλιμακίου, αλλά και για την πρακτική που ακολουθείται έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα.

Επισημαίνεται ότι οι διατάξεις των άρθρων 9 & 11 του ν. 4354/2015, που αφορούν στην εξέλιξη του μόνιμου υπαλλήλου στα κλιμάκια της κάθε κατηγορίας και στην αναγνώριση προϋπηρεσίας, δεν αναφέρονται στις περιπτώσεις μετάταξης σε ανώτερη κατηγορία, τις οποίες επιλύει ο ν. 4569/2018, ο οποίος προβλέπει στο άρθρο 44 την αναγνώριση του συνόλου της υπηρεσίας που είχε διανυθεί και λαμβανόταν υπόψιν για τη μισθολογική κατάταξη και εξέλιξη στο Μ.Κ. της κατώτερης εκπαιδευτικής βαθμίδας. Η διάταξη αυτή προστέθηκε ως παράγραφος 13 στο άρθρο 25 του ν. 4354/2015.

Το επιχείρημα της αντισυνταγματικότητας του ν. 4569/2018, ως δήθεν ερχόμενου σε αντίθεση με τις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας είναι ανυπόστατο, καθώς η αναγνώριση της προϋπηρεσίας δεν παράγει καθ΄ οιονδήποτε τρόπο αποτελέσματα ανισότητας στους υπηρετούντες υπαλλήλους που κατείχαν το τυπικό προσόν σε σχέση με τους μετατασσόμενους συναδέλφους τους, ούτε στο βαθμό, ούτε στις κρίσεις για την κατάληψη θέσης ευθύνης, ούτε στην αξιολόγηση. Αντίθετα, με τη ρύθμιση της αναγνώρισης προϋπηρεσίας διαφαίνεται η βούληση του νομοθέτη να διαφυλάξει την

ισότητα και την αξιοκρατία, καθώς εξασφαλίζει ίση αμοιβή για την παρεχόμενη εργασία με το ίδιο τυπικό προσόν. Με την αναγνώριση της προϋπηρεσίας η έννοια της ισότητας πραγματώνεται κάθε στιγμή. Όταν ο υπάλληλος δεν διέθετε το τυπικό προσόν της ανώτερης κατηγορίας αμειβόταν σύμφωνα με την κατώτερη κατηγορία που ανήκε. Ενώ από τη στιγμή που απέκτησε το τυπικό προσόν θα πρέπει να αμείβεται ανάλογα με τον συνάδελφό του που το κατείχε και διαθέτει τον ίδιο χρόνο εργασίας, καθώς προσφέρουν ίσης αξίας (σε σχέση με τα τυπικά προσόντα τους) εργασία, σύμφωνα με τα άρθρα 4 & 22 του Συντάγματος.

Έκπληξη όμως αποτελεί και το μοντέλο κατάταξης που προτείνεται στη σχετική πράξη του κλιμακίου. Η επινόηση του συγκριτικού κλιμακίου της ανώτερης κατηγορίας προς τις αποδοχές που ελάμβανε ο μεταταχθείς υπάλληλος στην κατώτερη κατηγορία, δεν προβλέπεται σε κανένα νόμο ούτε εγκύκλιο, δημιουργεί έντονη ανισότητα αφού έχει ως αποτέλεσμα εργασία τυπικών προσόντων ανώτερης κατηγορίας, να αμείβεται τελικά ως εργασία τυπικών προσόντων κατώτερης κατηγορίας, ενώ παράγει ανισότητα ακόμη και ανάμεσα στους μετατασσόμενους εισάγοντας τον παράγοντα της τύχης στην κατάταξη. Αδικούνται περισσότερο οι υπάλληλοι που υπηρετούν περισσότερα χρόνια και κατά τεκμήριο διαθέτουν εμπειρία, ενώ ανάλογα με τη χρονική στιγμή της επανακατάταξης, η μισθολογική επιβράβευση της φιλομάθειας του υπαλλήλου και της προσπάθειάς του (υλικής και ψυχικής) να επιμορφωθεί και να γίνει περισσότερο χρήσιμος στην Υπηρεσία, φτάνει σε κάποιες περιπτώσεις το υπέρογκο ποσό του 1 €.

Κατόπιν των παραπάνω προκαλεί έκπληξη η βιασύνη της Διοίκησης να υιοθετήσει το σκεπτικό της πράξης του κλιμακίου και να το γενικεύσει στο σύνολο των περιπτώσεων, ενώ δε δεσμεύεται αφού έχει καταργηθεί ο προληπτικός έλεγχος, επιπλέον δεν έχει κριθεί (τελεσιδικήσει) το θέμα από την ολομέλεια του Ελεγκτικού και είναι επίσης γνωστό ότι για να κριθεί ένας νόμος αντισυνταγματικός θα πρέπει να αποφανθούν δύο δικαστήρια π.χ. το Ελεγκτικό Συνέδριο και ο Άρειος Πάγος. Ακόμη δημιουργεί εύλογα ερωτήματα η απόφαση της Διοίκησης να προτιμήσει την εφαρμογή ενός μη προβλεπόμενου συστήματος κατάταξης που δημιουργεί ανισότητα και αναξιοκρατία, σε παραβίαση των αρχών του Συντάγματος, και να μην εφαρμόσει τον ψηφισμένο από την ελληνική Βουλή ν. 4569/2018, ο οποίος εφαρμόζεται στον υπόλοιπο Δημόσιο Τομέα, συμπεριλαμβανομένης π.χ. της Κεντρικής Υπηρεσίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Η επιλογή προφανώς αποσκοπεί στη μείωση του κόστους μισθοδοσίας, δημιουργεί όμως ήδη έντονο το αίσθημα αδικίας στους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ διαλύοντας ό,τι έχει απομείνει από την εργασιακή ενότητα και ειρήνη, ενώ θα προκαλέσει σωρεία δικαστικών προσφυγών κατά του ΕΦΚΑ και θα εντείνει το κύμα φυγής των υπαλλήλων από τον Οργανισμό.

Καλούμε τη Διοίκηση να ακυρώσει άμεσα την εφαρμογή των κατατάξεων, χωρίς την αναγνώριση προϋπηρεσίας και να μην προχωρήσει στην επανακατάταξη όσων υπαλλήλων έχουν πληρωθεί με αναγνώριση της προϋπηρεσίας στην κατώτερη κατηγορία.

Το ΔΣ της ΠΟΠΟΚΠ

    

Εκτύπωση PDF

Created by Siteline